Op één zaterdagmiddag, ok ook ’s avonds, kwam ik nogal creatieve creaties tegen. Wonderlijk hoe creatief ondernemers een gat in de markt zoeken en vinden. Hoe zakelijk instinct en creativiteit kunnen samengaan. Niet alleen voorbehouden aan kunstenaars. Een vorm van kunst.
Verwonderd zag ik op een kar achter een auto onderweg in de file, toch al een dood moment om om je heen te kijken, een levensgrote espressomachine. Bij nader onderzoek was dat het ook. ‘Uw heerlijkste espresso op al uw feesten en partijen’. Duidelijk op weg naar een feest of evenement. Of op de terugweg. Voor mijn geestesoog zag ik een wijds grasveld met tientallen gasten die na de borrel hun perfecte espresso opeisten. Staande aan deze espressobar, cq –machine.
Koffie is trendy. Onze filtermaling zeer belegen. Maar oh zo lekker. Slechts een enkeling die er nog van houdt. Maar dat zijn dan ook de echte fijnproevers. Maar ik dwaal af van creatie. De crea ondernemende creatieveling.
Mobiele wasstraat
En ja terug uit de Action diezelfde middag trok opnieuw een nu parkerende reclame schreeuwlelijke auto mijn aandacht: de mobiele wasstraat. De wat? Te lui om naar de wasstraat te gaan met je auto? Of het verfijnende spetterende handwerk zelf te doen? De mobiele wasstraat is je antwoord. Hoe zou dat werken? Reist deze door het hele land of alleen in de regio? Mmm bijzonder ondernemende creatie voor als je een drukke zakenman bent en terwijl je werkt of vergadert je auto op je eigen parkeerplaats onderhanden wordt genomen. Door in plastic verpakte waterbestendige mannen?
Ring video deurbel
Nog peinzend over deze wonderlijke wereld nam ik tegenstribbelend de reclame op de televisie tot me. Met soms zeer creatieve vondsten. Die ik kan appreciëren. Tot mijn aandacht werd getrokken door een App. Nou zijn er tegenwoordig honderden Apps, nee misschien wel duizenden. Niet voor mij moet ik bekennen. Ik ben er zeer selectief in. Maar dit was een bijzondere: de Ring video deurbel via App. Hij schakelt automagisch in op je mobiel als er iemand aan je voordeur belt.
Waar ter wereld je je ook bevindt. Deze schakelt in. En je kunt meteen communiceren met diegene via beeld en een microfoontje. “Wat… alweer een pakje voor de buren? Zoek maar buren die thuis zijn”. Zo ongeveer zie ik het voor me. De communicatie via deze creatie.
Crea creatie
Jaren geleden had ik ook een unieke gedachte. Dacht ik. Een unieke creatie in gedachten. Een voordeurbel die een bandje liet afspelen, dat je je bezoek kon archiveren als het ware. Waar je insprak dat je langs was geweest en het doel van je bezoek. Ik vroeg er als uitvinder in spé patent op aan. En ontdekte tot mijn diepe droefenis dat al tientallen jaren daarvoor vele uitvinders dezelfde gedachte hadden gehad. Toen al een zwaar achterhaalde creatie, die nooit de markt heeft gehaald. En nu dus de videoApp. Benieuwd of dit een miljoenenomzet haalt… Het is wel een crea creatie!
Ondanks files en andere overlast, kom je soms toch tot leuke ideeën.
Een vroegere collega had dit ook, bij alles wat hij zag,wist hij wel weer een idee of antwoord. Je hebt het of je hebt het niet, maar wel weer erg leuk geschreven.
Dank Geert! Beelddenken heet dat. 🙂