Met dat mijn portemonnee aanmerkelijk dunner wordt, en mijn aankopen dus groter, stuit ik weer op het fenomeen ‘klachten’. Want het lijkt de wet van Murphy dat klachten bij aankopen horen. En als consument wil je toch waar voor je geld. Helpt klagen? Eega heeft er vaak het geduld niet voor. En dan neem ik het ter hand en tel mijn winst, bij succes.
Voor de aankoop verder kijken dan je neus lang is, wil ook weleens helpen. Zo tipte vriendin me om Marktplaats toch maar weer eens te bezoeken na de hartverzakking die ik kreeg bij de officiële offerte van vervanging van ons wijnkastje. Bingo en kassa: nieuw zonder doos en restant; bijna de helft van de prijs. Da’s toch snel verdiend!
Maar na de snelle inbouw van dit kastje bleek er een meterkastdeur beschadigd bij het uitrijden van de oude. Fluks een telefoontje met bijzonder klantonvriendelijke verkoper, die daarna mailtje suggereerde. Rustig benoemen dat hij klantonvriendelijk overkwam, helpt ook nog weleens. En ziedaar! Mijn minimale gevraagde vergoedingsprijs werd gehonoreerd! “Klagen helpt” roeptoeter ik dan blij naar eega. En ga aan de slag de beschadiging weg te werken. Vertrouwen in het bedrijf hersteld. Want daar draait het allemaal om: je gunt iemand je aankoop en je hebt er vertrouwen in dat het product prettig in gebruik is. En als dat vertrouwen wordt beschaamd is klagen terecht. Tip: benoem ook alle dingen die goed zijn gegaan…
Een dierbare van ons is helemaal een goede omdenker, zelfs zonder doos en bon stapt hij met zijn vriendelijkste gezicht naar de winkel en vraagt de verkoper: “Mag ik uw klantvriendelijkheid testen?” Prachtige binnenkomer! En het lukt hem.
Mijn ervaring is het dat je er wel de tijd voor moet nemen, en de klachtenregeling uiterst zorgvuldig moet bestuderen. Elk klantnummer, factuurnummer en datum bij de hand moet hebben of benoemen. Opdat je de beoordelaar c.q. verkoper geen extra vage en warrige zoektocht geeft. Dat is jouw inspanning dan weer. Maar loont.
De pakketjes van afgelopen week zijn ook weer prima de luxe bezorgd afgelopen week door PostNL! Zie twee blogs hieronder. Vertrouwen hersteld. Complimentje op zijn plaats!
Klagen helpt echter niet altijd. Faillissementen, onverschillige verkopers, ellenlang telefonisch in de wachtrij, ik kan er beroerd van worden. Soms lukt het gewoon niet en tja dan heb ik mijn verlies maar te nemen. Maar is het bedrijf me wel kwijt als klant. Tuurlijk!
Je moet er geen gewoonte van maken naar je dierbaren toe. Klagen bedoel ik. Dat werkt als een boemerang. Hoewel een kwartiertje mogen klagen erg kan opluchten. En dan wel in de versterkende vorm. Tot er een lach doorbreekt.
Nu nog even afwachten of mijn al vermaakte broeken, die bij nader inzien echt niet draagbaar bleken, worden vergoed of hersteld…