Onlangs werd ik, bekrachtigd met een ferme schouderklop en handdruk, benoemd tot ambassadrice. Waarvan vertel ik nog even lekker niet. Zijn boodschap was echter helder en duidelijk. En als goed ambassadrice – want ja zo’n rol neem ik serieus – geef ik die boodschap graag door.
Het MKB (midden- en kleinbedrijf) heeft het zwaar. Dat is een feit. Net als de ZZP-ers (zelfstandige zonder personeel). Zij hebben vaak een enorm grote kennis van hun te leveren product. Blijven zich erin bijscholen, en bezoeken beurzen en volgen studiedagen om hun kennis te perfectioneren om stante pede het nieuwste van het nieuwste te kunnen leveren.
De goeden onder hen zijn ook klant- en servicegericht. En ja daar komt ie: dan zijn ze een tikkeltje duurder dan hun concurrenten, die er een slaatje naar slaan. Die net aan kunnen leveren en als je geluk hebt kunnen monteren. Alle waar naar zijn geld nietwaar? En de specialist steeds offertes laten maken, die dan weer, een tikkeltje duurder, ter discussie worden gesteld door de klant. Die naar elk tientje in zijn portemonnee kijkt en kwaliteit vaak niet laat meewegen. Maar ja dat is nu eenmaal noodzakelijk.
Over het algemeen heb ik een neus voor dergelijke kwaliteit en met een faire onderhandeling kom je daar het verst. Het MKB is elkaar wat gunnen en niet het vel over de neus trekken. Ook eega zit in het MKB en klaagt regelmatig erover hoe slecht zijn debiteuren van betalen zijn. De goede niet te na gesproken. Of hoe vaak hem het vel over de neus wordt getrokken en een potentiële klant hem dus voor niks laat komen. Niet bereid zijn vakkennis in het belastingadviesgebeuren in te schatten.
Terug als ambassadrice van…, juist ons zonnepanelenbedrijf. Een mooie rol en titel. En service heeft hij verleend, de klantvriendelijke specialist. Veel meer dan strikt noodzakelijk nodig was. Uiteraard lagen de zonnepanelen er snel en werkend. Maar met het werkend krijgen van de statistieken, die via wifi na te kijken zijn op de computer, waren meer problemen. Een drama op zich door ons beveiligde modem. En hij uren aan de telefoon met het hoofdkantoor. Maar het is gelukt via een extra versterker ertussen. En veel creatief denken van de zonnespecialist. En een bewonderenswaardige inzet en doorzettingsvermogen. We verwachten binnenkort ook nog de BTW-teruggaaf. En dan zijn onze extra tientjes toch echt de moeite waard!
Voor wie benieuwd is naar dit bedrijf: *Klik* De volgende stap in mijn carrière wordt ambassadrice van de VN…
Mooi geschreven lieve zus. Klinkt als iemand die nog met bezieling zijn werk doet en gelukkig wordt als hij mensen blij maakt. Die worden steeds schaarser. Daar ben je graag n ambassadrice voor, kan ik me helemaal voorstellen. Kussie van je zussie
Thnxxxxxxxxxx Emmie! Ja klopt helemaal zussie. Stefan, de eigenaar, is een bevlogen mens met passie en bezieling voor zijn werk. En dat straalt af en schrijf ik dan graag voor. XXX Loes
Wat een geweldige service van deze medewerker/zonnespecialist van Groene-Woningen !!! Echt petje af hoor !!! Zo kom je ze niet veel meer tegen tegenwoordig !! Een hele GEWELDIGE GOEDE voor dit zonnepanelen bedrijf !!!!! Echt fijn dat het uiteindelijk allemaal in orde is gekomen Loes, heeft veel energie en uithoudingsvermogen gekost….maar dan heb je ook wat, toch? En JIJ als ambassadrice……..daar heeft alles en iedereen sowieso een enorm goeie aan !!!!
Gefeliciteerd !!! Ook met deze weer enorm inspirerend geschreven, uiteindelijk positieve, bloq !!!! xxx Linda
Dank je wel Linda! 🙂 En word jij dan mijn ambassadrice?… 🙂 Aan enthousiasme ontbreekt het jou zeker niet. Ik ben erg blij met Stefan, die de eigenaar is! xxx Loes
De wereld zou er ZEKER veel beter uitzien met ambassadrices zoals jij!
En ook José stel ik aan als ambassadrice van mij! 🙂 Bloos
He gefeliciteerd! Jij bent echt van alle markten thuis.
Ik feliciteer ook alvast de rest van de wereld…
Mijn stem heb je!!!
Dank Olivia! 🙂 Hierbij stel ik je aan als… ambassadrice.