Lerend doceren

Van de week heb ik weer eens gedoceerd. Lerend gedoceerd. Een workshop nieuwsbrief tekstschrijven oftewel zoals ik het heb gedoopt: ‘Tekst met een Twist’. Opnieuw een ferme stap in het grote spel dat spelen met taal is. Niet meer alleen achter de comp, maar pogen anderen ervoor warm te maken.

lerend doceren, bijvoegelijke naamwoorden, creabea, taalWarm maken om de creabea-stand aan te zetten in je brein en vrijelijk te associëren, proeven, ruiken, voelen. Wat is er meer aansprekelijk in de taal, dan wanneer je als lezer met de woorden mag meeproeven en er beelden komen in je gedachten?

Zo kwamen we er samen op dat een kookworkshop die gehouden zou worden in een verslag, veel lekkerder klinkt – met nota bene een alliteratie –  kruidige kookworkshop. Ik zag de potjes met kruiden al voor me en rook heerlijke geuren.

De tekst van een van de cursisten, ik hou van tuinieren, hebben we opgeleukt met: aan mijn planten in de tuin zie je mijn groene vingers. En met de oproep mee te doen aan een vakantieactiviteit voor kinderen hebben we ridder vervangen door koene ridder en prinses door schattige prinses. Zie je ze al voor je? Die zwaarddragende ridder, stoer op weg naar zijn droom. En dat lieftallige prinsesje, gereed om bevrijd te worden.

lerend doceren, taal bijvoeglijke naamwoorden, creabeaEr valt zoveel te doen met bijvoeglijke naamwoorden. Probeer het maar eens! Het liefst vrij associërend op het zelfstandig naamwoord. Of ook met bijzinnen en tussenzinnen. Herhalingen. Hele verhalen kun je oproepen met een paar prachtige, krachtige woorden. Woorden die de zinnen strelen, smaak, geur, beleving oproepen. Want dat doen prachtige, krachtige woorden. Als je taalgevoelig bent.

Het was een zo open en warme workshop dat de cursisten elkaar tips gingen geven. Regels en zinnen om te gooien. De plek van een regel naar het einde verplaatsen. En het wild zit er bij mij nu zo in, dat ik over een maandje weer een workshop ga geven. Dezelfde.

En wie heeft het meest geleerd van de workshop? Juist: de docent! Naast de cursisten. Lerend gedoseerd doceren…

Print Friendly, PDF & Email

Gerelateerde berichten:

6 thoughts on “Lerend doceren

  1. Bijvoeglijke naamwoorden zijn de van taal een schitterende taal maken, van woorden, prachtige woorden en van zinnen , mooie zinnen. Goed blog Mindel en je hebt gelijk!

    • Yes Harma! Eindelijk na 5 jaar zoeken lijkt dit een organisatie waar ik mijn krachten aan wil geven! 🙂 Wat een zoektocht naar passend werk. Heb ook al design gemaakt voor hun Nieuwsbrief. Zat wel ruim 40 uur in, maar dan heb je ook wat… 🙂

      Met jullie veel goed? Nog vakantieplannen?

  2. De Woelabukkies willen ook graag een nieuwsbrief maken.
    Is het mogelijk om daarvoor een aparte cursus te organiseren?
    Helaas is hun kennis van de Nederlandse Taal beperkt.
    Wellicht eerst eens een cursus over het alfabet?
    A,B,C gaat nog wel, maar de rst is moeilijk voor hen, met name de X,Y en Z.
    Ook snappen zij niets van de spelling.
    Wellicht is een cursus Afrikaans nog beter voor hen, want hun taaltje lijkt daar het meest op.
    Zij moenie seur nie, maar naar skool gaan om die taal te leer!

    Baas Bollo.

    • Baas Bollo Afrikaans is jouw ding, helaas daar kan ik geen krentenbrood of chocola van maken. Zelfs niet voor die schatten van Woelabukkies. Zou ik een workshop alfabet-leren aan ze kunnen geven misschien? 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *